سایت سازبیست تولزکد لوگوهای سه گوشه
اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام
اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام
مــــذهـــبي - فــــرهنـــــگي

گیاه والك

 

شباهت زیادى به سیر دارم .

من داراى انواع خاردار نیز مى باشم ، به انواع خاردار من در نورلم ، در شیرگاه و میاه دره

تمیش در آمل دوته - در رامیان تموش و بورنیگان در تنكابن و الش و ولش و جولوش در آستارا،

هندل در لاهیجان كره تیق در ارسباران ، بورجن در طوالش ، تمیشه بور در رودسر، و رامسر

تمشك ، در بجنورد دولانا، در مازندران تمش و در كردستان تورك نامند.

 

 

سیر خرس - كراث الدب و سیر جنگلى یاد كرده اند. ضد عفونى كننده قوى هستم . به هضم

غذا كمك مى كنم - سرشار از ویتامین ((ث )) بوده و داراى لعاب و صمغ زیاد مى باشم .

فشار خون را كم مى كنم ، ادرار - شیر و عرق را زیاد مى كنم و قاعده آور هستم .

سینه را نرم و صدا را باز مى نمایم و درمان خوبى براى تنگ نفس مى باشم - اثر خوبى بر

روى اعصاب دارم و مرا براى درمان نسیان و تقویت اعصاب و اشخاص ‍ فالج و لقوه اى تجویز

كرده اند. من ضد كرم معده و ضد كرم كدو مى باشم .

شهوت را زیاد مى كنم و درد رماتیسم و سیاتیك و نقرس را تسكین مى دهم . ادرار را باز

مى كنم و رنگ چهره را نیكو مى سازم - پادزهر سموم حیوانى و غذایى هستم . مداومت در

خوردن من سبب ریزش موى سفید و در آمدن موى سیاه به جاى آن است ، و از این نظر

 

 

 

به همین جهت طعم ترش مطبوعى دارد، و به علت داشتن املاح زیاد، خون را قلیایى كرده و

ترشى آن را از بین مى برد.

میوه من بسیار خنك و ضد رطوبات بدن است و راه ورود میكربها را به عروق مى بندد و از

خونریزى و فساد خون جلوگیرى كرده ، و رقت خون را درمان مى كند.

ملین و اشتهاآور بوده و ادرار را زیاد مى كند. مسكن صفرا و پاك كننده صفرا از امعاء است .

بهترین درمان روماتیسم و تصلب شرائین است ، براى كسانى كه از درد معده رنج مى برند،

میوه ى خوبى است و از تحریكات جلدى جلوگیرى مى نماید.

قندش براى مبتلایان به مرض قند مفید و مداوا است خوردن آن تنفس را آسان و تنگ نفس را

درمان مى كند.

شربت من براى مبتلایان به تب و آبله مرغان و سرخك بسیار مفید است . غرغره جوشانده من

براى درمان دردگلو و آنژین سود فراوان دارد.

سكنجبین میوه من خنك كننده بوده و براى رفع یرقان و التهاب صفرا و كبد سودبخش است .

میوه من مقوى احشاء رحم است ، ضماد برگ من جهت زخم هاى سرد و برآمدگى چشم از

حدقه مفید است ، عصاره برگ و ساقه من كه تازه چیده و كوبیده و با كمى صمغ مخلوط

نمایند، جهت امراض ‍ چشم مخصوصا جوش پلك و ریزش اشك و ناخنه و ورم پلك چشم مفید

مى باشد.

جویدن برگ من جهت ورم لثه و رفع بى حسى آن مفید مى باشد. جوشهاى دهان را از بین

مى برد و بوى بد دهان را برطرف مى نماید.

نوشیدن آب برگ و ساقه من كه تازه باشد با كمى صمغ عربى جهت تقویت معده و خونریزى

معدى و بند آمدن اسهال و معالجه بواسیر نافع است . در طب سنتى ایران نوشته اند كه اگر

زنى هنگام رگل جوشانده برگ و میوه تمشك بنوشد در آن ماه از آبستن شدن معاف خواهد

بود.

 

گل من نیز اسهال را بند مى آورد و ضماد برگ من بر روى دكمه بواسیر خونى نافع است . میوه

 

ى من قابض ترین اعضاى من است ، نوشیدن جوشانده ى ریشه من علاوه بر بند آمدن اسهال

، سنگ كلیه و مثانه را خرد مى كند. ضماد برگ من ورمها را فرو مى نشاند و كورك و دمل را باز

مى كند. و مانع زیادشدن زخم هاى خوره اى است .

مالیدن عصاره میوه ى من جهت زخم هاى آبدار و چركى نافع بوده ، آنها را خشك مى كند و گل

من نیز همین خاصیت را دارد.

ضماد برگ و ساقه هاى نازك من جهت درد بیخ ران و كوفتگى پا كه در اثر ورزش و راه پیمایى

عارض شود نافع است . پخته برگ و میوه من مو را سیاه مى كند و خضاب خوبى است و

مداومت در استفاده از آن ، مانع سفید شدن مو مى باشد و این خاصیت به علت داشتن فلز

منگنز است كه در آن زیاد بوده و عامل سیاهى موى بدن انسان مى باشد.

میوه من پادزهر سموم حیوانى است و مخصوصا ضد سم مارماهى شاخ دار است . مقدار

خوراك عصاره و گل من 9 مثقال است !

 

 فارسى من والك است - بین تره و سیر قرار دارم و در كتب مختلف از من كراث الثوم كراثى -

 

 

میوه من مثل چیالك سرشار از ویتامین هاى ث ، قند، توت ، جوهر لیمو و ترشى سیب است و


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ شنبه 12 فروردين 1391برچسب:آبله مرغان,نشانه های آبله مرغان,, توسط عباسعلی